بازتاب رئالیسم در رمان خانه ادریسى ها
نویسندگان
چکیده مقاله:
رئالیسم" به معنى واقعگرایى، به عنوان یک جنبش ادبى در قرن نوزدهم به وجود آمد و هنوز هم به عنوان یک سبک ادبى در ادبیات داستانى معاصر به کار مىرود. تعدادى از نویسندگان معاصر ایران نیز به این سبک گرایش داشتهاند. یکى از آنها غزاله علیزاده، داستاننویس زن معاصر است که در برخى از آثارش به رئالیسم توجه داشته است؛ از جمله در رمان "خانه ادریسىها". در این مقاله "خانه ادریسىها" از دیدگاه رئالیستى بررسى شدهاست. در این رمان علاوه بر این که عناصر رئالیسم به کار رفته، خود علیزاده نیز دیدگاههاى انتقادى خویش را که عمدتا در تقابل رمانتیسم و رئالیسم است، مطرح کرده و به نفى رمانتیسم و اثبات رئالیسم پرداخته و این مسأله حاکى از گرایش او به رئالیسم است.
منابع مشابه
بازتاب مؤلفههای مکتب رئالیسم در رمان شوهر آهوخانم
رمان شوهر آهوخانم، اثر علیمحمد افغانی، هم از نظر شخصیتپردازی و هم از لحاظ بیان مسائل اجتماعی اثری پرحرکت، ممتاز و بالقوه و انعکاس واقعیتهای جامعه است. در میان آثار افغانی، این رمان بهدلیل تواناییاش در ارائه مسائل ویژهای از جامعه، در ادبیات داستانی ایران جایگاه و هویت معینی یافته است. وجود مهمترین مؤلفههای مکتب رئالیسم در رمان شوهر آهوخانم نشاندهنده تأثیرپذیری نویسنده این رمان از اصول و...
متن کاملبازتاب مؤلفه های مکتب رئالیسم در رمان شوهر آهوخانم
رمان شوهر آهوخانم، اثر علی محمد افغانی، هم از نظر شخصیت پردازی و هم از لحاظ بیان مسائل اجتماعی اثری پرحرکت، ممتاز و بالقوه و انعکاس واقعیتهای جامعه است. در میان آثار افغانی، این رمان به دلیل تواناییاش در ارائه مسائل ویژهای از جامعه، در ادبیات داستانی ایران جایگاه و هویت معینی یافته است. وجود مهم ترین مؤلفههای مکتب رئالیسم در رمان شوهر آهوخانم نشان دهنده تأثیرپذیری نویسنده این رمان از اصول و...
متن کاملتحلیل جلوههای رئالیسم در رمان شراب خام
فرق هنر با تاریخ در این است که هنرمند با گزینش و تأویل و گزارش خاصّ خود، بینظمیهای ظاهری واقعیّات را در طرحی معقول، محدود، سنجیده و منظّم عرضه میکند. شراب خام نوشتة اسماعیل فصیح یکی از رمانهای مشهور رئالیستی است که گزیدههایی از مسائل تاریخی دهههای چهل و پنجاه شمسی موضوع آن است. این رمان با مؤلّفههای رئالیسم اجتماعی مطابقت زیادی دارد. در این نوشته، این رمان را از همین دیدگاه تحلیل ...
متن کاملبازتاب رئالیسم جادویی در داستانهای غلامحسین ساعدی
رئالیسم جادویی سبک نسبتاً نوینی است که هر چند بیشتر تداعیگر نام آمریکای جنوبی و بهویژه گابریل گارسیا مارکز است، اما خاصّ ملل جهان سوم است. در داستانهای این سبک، واقعیت و خیال در هم گره میخورند، اما به گونهای که واقعیت بر خیال سیطره دارد، نه خیال بر واقعیت. از میان داستاننویسان فارسی، غلامحسین ساعدی در برخی از آثار خویش به این سبک گرایش دارد. این داستانهای ساعدی را میتوان به دو دسته تقسیم ...
متن کاملتاثیر رئالیسم جادویی غربی در رمان معاصر ایران کدام رئالیسم ؟ کدام جادو؟
چکیدهدر این مقاله هدف بررسی رئالیسم جادویی و تاثیر آن در ادبیات معاصر ایران̨ بطور کلی ̨ وبه ویژه در آثار محمود دولت آبادی ̨ احمد محمود و شهرنوش پارسی پوراست. با توجه به نظریه های موجود در باره این نوع ادبی و با تکیه بر تحلیل چند اثر بیانگر رئالیسم جادویی مقاله به کاربرد این نوع ادبی در رمان فرانسه –ازجمله در اتاری از آناتول فرانس و مارسل امه-̨ در رمان گابریل گارسیا مارکز به عنوان یک نویسنده آ...
متن کاملبررسی رئالیسم جادویی در رمان پریباد (اثرمحمدعلی علومی)
«رئالیسم جادویی» یا «واقعگرایی جادویی» شیوهای نو در داستاننویسی معاصر است که در آن، عنصر واقعیت و خیال درهم میآمیزد و اثری فوق انسانی را رقم میزند. در این گونه داستانها عنصر واقعیت و خیال به گونهای با هم ادغام میشود که به صورت طبیعی و باورپذیر برای مخاطب خود میشود. رئالیسم جادویی زیرمجموعۀ مکتب رئالیسم است و نمیتوان آن را یک مکتب مستقل دانست؛ چراکه چارچوب مستقل و تازهای ندارد و بسیار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 9
صفحات 139- 159
تاریخ انتشار 2012-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023